تب دنگی به خراسان جنوبی رسید؟-راهبرد معاصر

تب دنگی به خراسان جنوبی رسید؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: نمونه‌های ارسالی ۹ مورد بیمار مشکوک به تب دنگی در خراسان جنوبی منفی شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 20
کد خبر: ۲۵۰۶۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ مجید شایسته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تست سریع تشخیص تب دنگی در استان وجود دارد گفت: اقدامات حشره‌شناسی برای صید پشه در استان انجام گرفته که تاکنون پشه مهاجم نداشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه امسال بیماری‌های منتقله از ناقلین جدی‌تر شده و ۱۶۰ بیماری تاکنون شناسایی شده است گفت: این بیماری روز به روز در حال افزایش است و ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

شایسته با اشاره به اینکه تب دنگی می‌تواند منجر به اپیدمی ناگهانی شود افزود: سه بیماری تب دنگی، تب زرد چیکونگونیا و زیکا با پشه آئدس منتقل شده و هیچ کدام واکسن و درمان قطعی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر یک دقیقه یک نفر در بیمارستان بستری و هر ۲۵ دقیقه یک فرد جوان جان خود رو در اثر این بیماری از دست می‌دهد.

شایسته با اشاره به اینکه در ۵۰ سال گذشته بیماری ۳۰ برابر شده افزود: با توجه به هم مرزی ایران با افغانستان و پاکستان و از سوی دیگر عربستان، خطر جدی است.

وی با اشاره به اینکه این پشه هم اکنون در استان‌های هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان گزارش شده است گفت: بیماری چیکونگونیا هم در بیش از ۱۰۰ کشور گزارش شده و در ایران هم ۲ سال اخیر مواردی از ابتلا داشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: امسال ۱۵۰ مورد بیمار تب دنگی در کشور شناسایی شده که ۱۲ مورد آن انتقال محلی است و تا این لحظه یک نفر نیز فوت کرده است.

شناسایی تب مالت در بین دام‌های سبک خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: از ابتدای سال ۲۱ مورد مثبت تب مالت در استان مشاهده شده است.

علی اکبر عندلیبی گفت: این بیماری در دام‌های شهرستان‌های نهبندان، زیرکوه و سرایان مشاهده شد. موارد مثبت تب مالت از چرخه تولید حذف شده‌اند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۳۶۲ راس بره و بزغاله، ۲ هزار و ۹۸۴ راس گاو و گوساله علیه بیماری تب مالت مایه کوبی شدند. تب مالت یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در خراسان جنوبی است.

وی گفت: این بیماری از محصولات لبنی غیر پاستوریزه حاصل از شیر نجوشیده به انسان منتقل می‌شود. تب کریمه کنگو، سالک، سیاه زخم، تب دنگی و هاری از دیگر بیماری‌های زئونوز (انتقال بیماری از حیوان به انسان) است. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده